Vámosszabadi közelében egy Messerschmitt ME-109 típusú második világháborús német vadászgép roncsait emelték ki, amelynek legértékesebb része a Daimler-Benz 605-ös motor volt. A motort és a roncs darabjait három és fél méter mélyről ásták ki, miután egy magnetométeres vizsgálat kimutatta a földben rejlő maradványokat. A feltárást október 14-én kezdték, de a magas talajvízszint és a laza, mocsaras talajszerkezet miatt a folyamat leletmentésbe fordult – számolt be Magó Károly zászlós, a MH Kiss József 86. Helikopterdandár hadtörténésze, aki egyben a Magyar Roncskutató Egyesület elnöke is.
A kiemelés során a motor nem csörlővel, hanem markológéppel került felszínre. Bár a nedves, iszapos talaj jól megőrizte a motort, néhány része, például az áttételház és a szelepfedelek, erősen korrodálódtak. Magó szerint a motor ennek ellenére összességében jó állapotban van. A repülő egyéb szerkezeti elemeit – például egy üzemanyagtartály-darabot, fegyverzetet és kettétört futóművet – szintén sikerült felszínre hozni. A roncsok állapota alapján egyértelmű, hogy a gép nagy sebességgel csapódott a földbe. A kiemelt darabokat először Vámosszabadiban állítják ki, majd Szolnokra, a központi gyűjteménybe szállítják.
Messerschmitt ME-109 ( A kép forrása: americanheritagemuseum.org )
A helyszínt eredetileg Alasztics Ervin helytörténeti kutató azonosította. Elmondása szerint a repülőgép 1944. december 6-án zuhant le, miután részt vett egy légi ütközetben. Aznap 31 amerikai B-24-es nehézbombázó indult a dél-olaszországi Pantelleria bázisról, hogy a pozsonyi rendező pályaudvart támadják, de a rossz idő miatt végül Dévényújfalu vasúti pályáját bombázták. A bombázók összesen 61 tonna bombát dobtak le, majd visszaindultak, de útjukat 15–20 Messerschmitt vadászgép támadta meg, amelyek négy bombázót kilőttek. A légi harc során három Messerschmitt is megsemmisült: kettő Szlovákiában, egy pedig Vámosszabadi közelében csapódott földbe. A gép egy morotvába zuhant, és az iszapos talajba süllyedt, ami megnehezítette a korabeli kiemelési kísérleteket, így a roncsok hosszú évtizedekig rejtve maradtak.
Tudtad? ( történelmi érdekességek )
Oroszországban kifogyott a vodka a második világháború végének ünneplésekor. A háború befejeztével az emberek elözönlötték az utcákat, és addig buliztak, amíg a nemzet összes vodkatartaléka el nem fogyott. |
A „morotva” kifejezés a folyókanyarulatokkal és vízrajzzal kapcsolatos földrajzi fogalom. Olyan korábbi folyókanyarulatot jelent, amelyet a folyó természetes módon levágott, és így egy holtág vagy állóvíz alakult ki belőle. Az ilyen területek gyakran mocsarasak, iszaposak, és idővel feltöltődhetnek, de még őrzik a régi folyómeder nyomait. Morotvákban a víz mozgása lelassul vagy megszűnik, ezért ezek jó konzerváló környezetet teremthetnek – például egy lezuhant repülőgép roncsa számára is.
A gép pilótája, Alfred Hirsch a balesetben életét vesztette, és először Vámosszabadiban, majd 1994-ben exhumálva a veszprémi katonai temetőben temették el. A kutatás egy régi, 1958-as katonai légi felvétel segítségével indult, amelyen egy elszíneződés jelezte a becsapódás helyét. Polgár Balázs, a HM Hadtörténeti Intézet hadirégészeti osztályának vezetője hangsúlyozta, hogy 2014 óta a repülőgéproncsok a kulturális örökség részének számítanak, ezért feltárásukhoz régészeti módszereket alkalmaznak. A Hadtörténeti Múzeum 2024-ben együttműködést kötött a Magyar Roncskutató Egyesülettel, és ennek az együttműködésnek az első lépése volt a Vámosszabadinál talált Messerschmitt kiemelése.
Kapcsolódó tartalom
Hirdetés
Van véleményed? Valamit javítanál a cikkben? Vagy csak hozzászólnál?