Hirdetés


Újabb mélytengeri régészeti siker! Soha nem készítettek még ilyen minőségű felvételt a II. világháborúban elsüllyedt repülőgép-hordozókról.


A bejegyzés becsült olvasási ideje 4 perc

A napokban készült csendes-óceáni mélyből származó felvételek az elsők, amelyek ilyen részletes bepillantást nyújtanak három második világháborús repülőgép-hordozóra, amelyek elsüllyedtek a döntő Midway-szigeteki csatában, és segíthetnek megoldani a több napos ütközet “rejtélyeit”, amely végül megfordította a csendes-óceáni térség erőviszonyait a japán erőktől az amerikai erők felé.

Fotó #: 80-G-17061, Midway-i csata, 1942. június. A USS Yorktownt ( CV-5 ) legénysége elhagyta a hajót, miután japán légi bombák találták el, 1942. június 4. USS Balch ( DD-363 ) a kép jobb oldalon. Olajfolt veszi körül a sérült hordozót, és egy felfújható mentőtutaj látható a farnál. Hivatalos amerikai haditengerészeti fénykép, jelenleg az Egyesült Államok Nemzeti Levéltárának gyűjteményében. Online kép: 104KB; 740 x 615 pixel Ennek a képnek a reprodukciói a Nemzeti Levéltár ( National Archives )

Szeptemberben a tengerfenék 3 mérföld mélységében működő távvezérelt búvárok átfogó régészeti kutatásokat végeztek az Akagi és a Kaga, a 1942. júniusi csatában elpusztított négy japán császári haditengerészeti repülőgép-hordozó kettőjéről, valamint az amerikai USS Yorktown ( CV-5 )-ről. A magas minőségű videó tartalmazza az Akagi hivatalos azonosítását, miközben új nyomokat is feltárt a repülőgép-hordozók végső óráiról. A felvételeken látható, hogy a Yorktown fatornya felett magasodó szerkezet, rendkívül magas hő hatására sérült meg, és a legénység mindent megtett az amerikai hajó elsüllyedésének megakadályozásáért. Julian Hodges, az egyik utolsó élő veterán, aki a Yorktown fedélzetén szolgált, és aki egy kificamodott vállal hat órán át úszott egy mentőhajóhoz, könnyekig meghatódott, miközben nézte a felvételeket.  “Hűha, micsoda csapásokat kapott” – mondta Hodges, alig néhány héttel 101. születésnapja előtt. “Nagyon sajnáltam, hogy láttam, ahogyan a hajómat így szétzúzzák.

Mind három repülőgép-hordozót már korábban megtalálták: a Yorktown-t 1998-ban, a japán hajókat négy évvel ezelőtt. Az Akagi csak előzetesen azonosították, és a másik kettőről csak korlátozott képek készültek. Ez változott meg most, amikor az Ocean Exploration Trust – Bob Ballard által alapított szervezet, aki a Yorktown és a Titanic felfedezését vezette – hosszú hónapokon át tartózkodott a Papahānaumokuākea Marine National Monument felfedezésében a Havai-szigetek északi részén található tengeri nemzeti parkban, körülbelül 1 300 mérföldre Honolulu északnyugati irányában. „Több mint három teljes napot tudtunk eltölteni ezeken a helyeken, köztük két teljes napot a tengerfenéken, valóban módszeresen és alaposan dokumentálva a roncsokat” – mondta Daniel Wagner, az Ocean Exploration Trust fő tudósa az Associated Press-nek a Nautilus felfedezőhajón keresztül videokonferencia keretében.

Hirdetés


Az előzetes kutatásokat online közvetítették, lehetővé téve több mint 100 tudósnak, történésznek és más szakértőnek világszerte, hogy részt vegyenek egy élő fórumon, mellette pedig körülbelül húsz tudós volt a Nautilus fedélzetén. A midwayi csata hat hónappal a japánok 1941. december 7-i Pearl Harbor-i támadása után zajlott. A japán haditengerészet meglepetésszerűen szerette volna megtámadni a Midway-atoll térségben található amerikai járőrrepülőgép-bázist, egy apró csoport szigeten, közel a kontinentális Egyesült Államok és Ázsia között. A japánok célja az volt, hogy megsemmisítsék, aminek még megmaradt az amerikai csendes-óceáni flottából. Azonban az amerikai erők értesültek a támadásról, és készen álltak. Az öt napig tartó csatát az szigetcsoporttól mintegy 200 mérföldre vívták. Az Akagi, a Kaga és a másik két japán repülőgép-hordozó mellett az amerikai erők lelőttek több mint 250 japán repülőgépet. Több mint 3000 japán katonai szolgálatot teljesítő személy halt meg. Az amerikai veszteségek közé tartozott több mint 300 katona, mintegy 150 repülőgép és a Yorktown, amelyet a csatában megrongáltak, majd egy japán tengeralattjáró süllyesztett el mintegy 100 mérföldnyire, amikor javításokra vontatták.

Azok közül, akik 1937-től 1942-ig szolgáltak a Yorktown-on, mintegy 4600 emberből csak két ember élhet még – mondta Michael Leggins, az U.S.S. Yorktown CV-5 Club elnöke, egy csoport, amely az hajóról szolgáltat információt. Az egyik közülük, Hodges, nyugdíjazott baptista lelkész Johnson City-ben, Tennessee államban. A Pearl Harbor utáni napon csatlakozott a Haditengerészethez, és a Yorktown hajó kazánházában dolgozott a csata idején. Egy AP által készített videokonferencia-interjúban emlékezett vissza arra, hogy két torpedórobbanás után két cső közé szorult, bal karja olyan szorosan szorult be, hogy nem tudta kihúzni. A válla is kiugrott, és ez a sérülés még mindig okoz számára problémákat, 81 évvel később. Miután egy másik tengerész segítségével kiszabadult, egy mentőmellényt ragasztottak az sérült vállára, és egy másikat  pedig fogott, hogy több mint 3 mérföldet ússzon egy várakozó hajóig. Elmondta, hogy az út körülbelül hat óráig tartott.

A másik élő Yorktown veterán, Robert Taylor, engedélyt kellett kérnie szüleitől, hogy 1941. szeptember 12-én, 17 évesen belépjen a Haditengerészethez. Taylor, aki most 99 éves, a csata idején légvédelmi ágyút obszolgált. A történészek tudták, hogy a legénység megpróbálta fenntartani a hajót néhány kisebb légvédelmi ágyúval a bal oldalon. De az új videó felfedezéseinek között volt, hogy a tengerészek elvágták a nagyobb ágyúkat is – mondta Hans Van Tilburg, a Nemzeti Óceán- és Légköri Hivatal Tengeri Menti Szentélyek Irodájának tengerészeti régész és történésze. Ez a cselekedet “a legénység elkötelezettségét mutatja a hajójuk megmentésére a hajó szolgálatának utolsó pillanataiban és végében” – mondta. Amikor elrendelték, hogy hagyják el a hajót, Taylor átugrott a fedélzetről, és megpróbált elúszni egy közeli rombolóhoz, az USS Balch-hoz, és átadta az életmentő mellényét egy olyan tengerésznek, aki nem tudott úszni.

De amint közeledett a Balchhoz, a hajó elindult, hogy több embert vegyen fel a vízből. Egy fedélzeti matróz egy kötelet dobott, amire Taylor azt mondta, hogy a lábával ragadott meg. Odahúzták a romboló mellé, és felszedték, de utána nem emlékszik sokra. “Mondták, hogy sikoltottam” – mondta az AP-nak Auburndale, Florida-i otthonából. Az eset post-traumás stressz zavart okozott nála. Az repülőgép-hordozók jelenlegi elhelyezkedésüket megőrzik az Egyesült Államok védett vizeiben, ami megakadályozza, hogy kifosszák vagy turisztikai célponttá váljanak, mint a Titanic. Wagner szerint csak a roncsokról készült képek és videók lesznek elérhetőek. Hodges azt mondta, hogy értékeli ezt. “Senki sem fog belőle semmit sem kapni” – mondta. Reméli, hogy a videó új generációt ösztönöz arra, hogy megfontolják a konfliktusok költségeit: “Ami csak kell a háborúk megszüntetéséhez.” Taylor viccelődött, hogy szívesen látná a hajót felemelni, még akkor is, ha csak azért, hogy visszaszerezze a szekrényében hagyott 28 dollárt, amikor a hajó elsüllyedt, ami a mai pénzben körülbelül 530 dollárnak felel meg. A tréfán túl, a Yorktown pusztulása mai napig kísérti őt. “Nagyon feldúlt voltam, mert szerettem azt a hajót” – mondta Taylor.

Hirdetés


Van véleményed? Valamit javítanál a cikkben? Vagy csak hozzászólnál?


Legfrissebb bejegyzések