Hirdetés


Egy 13 éves fiúnak sikerült az, amit eddig lehetetlennek gondoltak! “Legyőzte” a Tetris-t!


A bejegyzés becsült olvasási ideje 3 perc

Az elmúlt 40 év során nem dokumentáltak olyan esetet, amikor valakinek sikerült befejeznie a Tetris nevű logikai játékot. A 1984-ben kifejlesztett játék világszerte ismert és elismert játék, több mint 520 millió példányban kelt el. Azonban a napokban feltöltött YouTube videó alapján egy 13 éves fiú Oklahomából megvalósította azt a kihívást, amelyet sokan lehetetlennek tartottak, és sikerült legyőznie a Tetrist. Mit is jelent ez pontosan?

A Tetris egy logikai játék, melyet 1984-ben fejlesztett ki a szovjet szoftvermérnök, Alekszej Leonyidovics Pazsitnov. Willis Gibson ( Blue Scuti ) nevű személy YouTube-ra feltöltött videója egyértelműen bizonyítja, hogy a 40 éves Tetris végigjátszható. A több mint 40 perces videón látható, ahogy a fiú a játék legelső szintjétől kezdve rendkívül ügyesen halad át a különböző szinteken. A CNN szerint a játék 157. szintjén már nem érkeznek új alakzatok, és a Tetris megáll. Korábban nem volt ismert, hogy a Tetrisnek valójában valaha is ilyen módon is vége lehet, sokan úgy vélték, hogy a különféle formák sorokba rendezése egy végtelen folyamat. Íme a videó, amely bemutatja ezt a különleges teljesítményt:

Hirdetés


“El fogok ájulni, nem érzem az ujjam”– mondta Willis Gibson miután a 157. szinten a játék megadta magát. A videó leírásában azt írta, hogy “amikor elkezdtem játszani ezzel a játékkal, nem számítottam rá, hogy valaha legyőzöm.” A 13 éves fiú egyébként versenyszerűen Tetrisezik, 2023-ban a Classic Tetris World Championship versenyen a harmadik helyezést érte el. A játék egyszerű logikai feladat, amelyben 7 geometriai alakzatot, tetrominókat kell elhelyezni egy 20-szor-10 kockából álló mezőre. A tetrominók a mező tetejéről indulnak, és egyenletes ütemben süllyednek lefelé a mező aljára. Ha egy játékos sikerül teljesen kitöltenie egy sort, akkor az adott sor eltűnik, tisztítva ezzel a mezőt. Ha azonban egy alakzat már nem fér be a mezőbe, a játékos veszít.

Az elmúlt 40 évben a Tetris számos rekordot döntött meg, közülük a legkiemelkedőbb az, hogy a világ legnagyobb példányszámban értékesített videójátéka lett. A Tetris több mint 200 hivatalos változata látott napvilágot az évek során, és a hivatalos értékesítési adatok alapján ezen változatok összesen több mint 520 millió példányban találtak gazdára. Fontos megjegyezni, hogy ez a szám valószínűleg még magasabb lehet, mivel nehéz nyomon követni a játék különböző újrakiadásait, beleértve a sokféle legális és illegális verziót is. A Tetris legnépszerűbb változata az Electronic Arts ( EA ) által 2006-ban kiadott mobilverzió, amelyből 100 millió példányt értékesítettek. Ha kizárjuk a Tetrist a legnagyobb példányszámban eladott játékok listájáról, akkor az EA által készített változat áll az örök rangsor harmadik helyén, amikor a legtöbbször eladott videójátékokról van szó.

Érdekesség, hogy a Tetris-világbajnokságokon részt vevő versenyzők már túljutottak a 157. szinten, ahol Willis Gibson esetében a játék véget ért. Egy mesterséges intelligencia, amelyet direkt a Tetris legyőzésére fejlesztettek,  2021-ben a 236. szintig is eljutott, amely rekordnak számított. Így felmerül a kérdés, hogy miért ért véget a játék a 13 éves fiúnál mindössze a 157. szinten? A választ John Brzustowski, a Waterloo Egyetem matematikaprofesszora már 1992-ben megadta. A professzor egy tanulmányban vizsgálta a Tetrist, és arra a következtetésre jutott, hogy statisztikailag a Tetris egyszer mindenképpen véget ér. Ha egy menet során elegendő számú S és Z tetrominó halmozódik fel, akkor a játékos számára elkerülhetetlen, hogy lyukakat hagyjon a mezőn, amelyek összegyűlve végül a játék befejezését eredményezik. A professzor rámutatott, hogy ha a Tetris véletlenszerűen generálja az alakzatokat, akkor statisztikailag nem kerülhető el ez a végkimenetel. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez a végkimenetel csak azokban a Tetris-variánsokban merül fel, amelyek 2001 előtt jelentek meg. A 2001 után kiadott hivatalos változatokba beépítették azt a szabályt, hogy a játék soha nem generálhat négynél több S és Z alakzatot egymás után.

Hirdetés


Van véleményed? Valamit javítanál a cikkben? Vagy csak hozzászólnál?


Legfrissebb bejegyzések