Posted in

El sem hinnéd, mennyire találékonyak voltak az ókori örömlányok! A szandáljaik talpára ezt a szót vésték: „ΑΚΟΛΟΥΘΙ” – vagyis „Kövess engem”! Ki tudja, akár még ma is hatásos lehetne! Vagy ez az egész csak egy félreértelmezés?

Az ókori Görögországban a prostitúció törvényesen elismert és szabályozott mesterségnek számított. A kliensek vonzására számos leleményes módszert alkalmaztak, ezek közül az egyik legemlékezetesebb a különleges lábbelik használata volt, amelyek üzeneteket hagytak a poros utcákon. Egyes örömlányok olyan szandált viseltek, amelynek talpába betűket véstek, s ezek minden lépésnél a „ΑΚΟΛΟΥΘΙ” szót nyomtatták a földbe – jelentése: „Kövess engem.” Így ahogy végigsétáltak a poros városrészeken, szó szerint nyomot hagytak maguk után a lehetséges kuncsaftoknak.

Ezek a szandálok egyszerre töltöttek be gyakorlati és szimbolikus szerepet. Egy olyan korban, amikor a vizuális reklámlehetőségek erősen korlátozottak voltak, ez a módszer egyszerre volt diszkrét és közvetlen figyelemfelkeltés. Ugyanakkor a korai „márkajelzés” és ügyes marketing egyik példája is, megmutatva, hogy az ókor szexmunkásai miként találtak módot arra, hogy irányítsák és növeljék saját láthatóságukat.

A kép forrása: Archaelogy Wonders Facebook-oldala

 

Tudtad? ( történelmi érdekességek )

Az aztékok embereket is feláldoztak isteneiknek. 1487-ben 20000 embert mészároltak le, áldozatul a Tenochtitlanban található templom felszenteléséhez.

Az ókori Athénban a prostitúció széles körben elterjedt volt, és több formában jelent meg: az utcai kéjnőktől a magas rangú, művelt és elit körökben mozgó hetairákig. Míg a hetairák gyakran oktatást kaptak és bejáratosak voltak a város vezető köreihez, a többség bordélyházakban dolgozott, vagy egyszerűen az utcán szerezte meg a megélhetését. Az állam adót szedett a bordélyok után, a szexmunkásokat pedig gyakran nyilvántartásba vették és ellenőrizték.

A kép forrása: Archaelogy Wonders Facebook-oldala

Társadalmi megítélésük összetett volt, mégis látható és jelentős szerepet játszottak Athén városi életében. A „kövess engem” szandálok élénk példát adnak arra, hogyan alkalmaztak ötletességet az ókori munkások a nyilvános terekben való boldogulás és önreklám érdekében. Emlékeztetőül szolgálnak arra, hogy még az ókorban is kéz a kézben járt az életben maradás és a marketing találékonysága.

Ez valóban létező történeti érdekesség, de érdemes pontosítani: az ókori Görögországban a prostitúció törvényes és szabályozott tevékenységnek számított, Szolón athéni törvényhozó például állami bordélyokat is engedélyezett és adóztatott. Ismerünk különböző régészeti és irodalmi forrásokat a szexmunkások életéről, köztük a hetairák ( magasan képzett udvarhölgyek ) és a közönséges utcai prostituáltak ( akik lehettek akár férfiak is ) tevékenységéről. A „szandál talpába vésett betűk” – amelyek a porban az „ΑΚΟΛΟΥΘΙ” ( „Kövess engem” ) szót hagyták – története fennmaradt antik forrásokban említésként, és több tudományos, illetve népszerűsítő írás is idézi mint a kreatív önreklám egyik példáját. Arisztophanész és más ókori szerzők műveiben is találunk utalásokat a prostituáltak ötletes hirdetési módszereire, bár konkrét régészeti bizonyíték a „kövess engem” szandálokra eddig nem került elő. Tehát nem teljesen kitalációról van szó, hanem inkább egy anekdotikus történetről, amelyet az ókorból származó írott források őriznek, de tárgyi leletekkel nem bizonyítható; egyfajta félig-meddig hiteles, félig legendás példa az ókori kreativitásra. Íme egy írás, amit Sarah Emily Bond az Iowai Egyetem Erling B. “Jack” Holtsmark, történelemtudományi docense írt. Bond kutatásai a római jog társadalmi hatására és fejlődésére, a görög és latin felirattanra, az önkéntes társulásokra, a digitális bölcsészetre, a késő antikvitásra és a nyilvános történelemre összpontosítanak. Az írásban, részben cáfolja a fentieket, bár maga a cáfolat sem bizonyítható teljesen: Follow Me: Courtesan Sandals, Shoemakers, and Ephemeral Epigraphic Landscapes

Hirdetés


Van véleményed? Valamit javítanál a cikkben? Vagy csak hozzászólnál?