Előkerült a brit HMS Trooper tengeralattjáró, amely 1943-ban egy titkos küldetés során tűnt el, 81 évvel ezelőtt, az Égei-tengerben, Donousza szigetétől északra. A 64 fős legénységgel, köztük az ausztrál önkéntes John Stuart Ryder hadnaggyal együtt odaveszett hajót 252 méteres mélységben ( 830 láb ) találták meg az Ikaroszi-tengerben, Ikaria és Kos szigete között. A görög Planet Blue mélytengeri kutatócég fedezte fel a roncsot, amely három részre szakadt – az orr, a középső rész és a tat külön vált –, ami arra utal, hogy a hajó egy német aknától süllyedt el.
A HMS Trooper tengeralattjáró ( A kép forrása: Gosport Királyi Haditengerészeti Tengeralattjáró Múzeum )
A T-osztályú HMS Troopert 1942-ben Skóciában építették, és fontos szerepet játszott a második világháborúban. Első küldetése, az Operation Principal során ember vezette torpedók segítségével süllyesztett el olasz hajókat a palermói kikötőben. Utolsó bevetésére 1943. szeptember 26-án indult. A HMS Trooper titkos feladata az volt, hogy Donousza és Ikaria ( Dodekanészosz-szigetek ) között járőrözzön, mivel a brit hírszerzés német partraszállás veszélyére figyelmeztetett Leros szigetén. A tengeralattjárónak 1943. október 17-én kellett volna visszatérnie Bejrút kikötőjébe, de ez sosem történt meg, és a legénységet eltűntnek, majd halottnak nyilvánították. Kezdetben azt hitték, hogy egy német Q-hajó süllyesztette el, ám később kiderült, hogy az az akció valójában a HMS Torbay tengeralattjárót érintette, nem a Troopert. Bár 2000 óta 14 kutatóexpedíció próbálta felkutatni a hajót, mindeddig sikertelenül. Végül 2024. október 3-án Kostas Thoctarides és csapata, a Planet Blue, sonar segítségével térképezte fel a tengerfeneket, majd egy távirányítású jármű ( ROV ) segítségével vizsgálta meg a roncsot.
Tudtad? ( történelmi érdekességek )
A nagy gazdasági világválság amely az 1929 októberében a New York-i tőzsde összeomlásával kezdődött, 1933-ban érte el csúcspontját az USA-ban, de hatásai az 1940-es évekig tartottak. A válság idején a világkereskedelem a felére esett vissza, az ipari termelés drámaian csökkent, bankok és mezőgazdasági ágazatok kerültek válságba, a munkanélküliség pedig rekordmagasságot ért el. 1929 és 1933 között az USA-ban közel 11 ezer bank ment csődbe a 25 ezerből. A válság hatására a társadalmi szokások is megváltoztak; például a cipzár használata terjedt el, mert az emberek nem tudták megengedni maguknak a gombokat. Herbert Hoover elnököt sokan hibáztatták a válságért, ezért a nyomornegyedeket "Hoover-városnak", az ingyenkonyhák ételeit pedig "Hoover-pörköltnek" nevezték. Az emberek a válság idején szinte mindenből levest készítettek, köztük olyan különlegességeket is, mint a perec- vagy kávéleves, sőt, a válságleves is, ami ketchupból és forró vízből állt. A válság leginkább az Appalache-régió hegyvidéki közösségeit sújtotta, ahol sok család annyira elszegényedett, hogy pitypang és szeder lett a fő táplálékforrásuk. Ezzel szemben Joseph Kennedy, John F. Kennedy apja, hatalmas vagyonra tett szert ingatlanügyleteinek köszönhetően, és 1929-től 1935-ig vagyonát 4 millióról 180 millió dollárra növelte. Érdekes módon, a válság alatt, 1930 és 1933 között az amerikai lakosság halandósági rátája csökkent, amit a kutatók a stresszmentesebb életnek tulajdonítanak. Amikor Franklin D. Roosevelt 1933-ban elnök lett, az állam aktívabban beavatkozott a gazdaságba, és a New Deal keretében átfogó közmunkaprogramot indított a munkanélküliség csökkentésére. Csak a Tennessee folyó völgyében folyó munkálatokban 8,5 millióan dolgoztak 1935 és 1943 között. |
A HMS Trooper elvesztéséről szóló távirat, 1943 ( A kép forrása: Κostas Thoctarides/Nemzeti Levéltár )
Korábbi expedíciók azért nem találták meg a Troopert, mert túlságosan keletre keresték. Thoctarides hangsúlyozta, hogy az Ikaroszi-tenger hírhedten nehéz terep: erős szelek, kemény időjárási körülmények és erős áramlatok nehezítik a kutatást. A kutatók szerint a tengeralattjáró egy német Drache aknakereső hajó által telepített aknára futott rá, ami hatalmas robbanást idézett elő, és három részre szakította a hajót. A viszonylag ép maradt tat, amely 32,5 méter hosszú (106 láb), bizonyítékot nyújt a hajó méretére és állapotára. A ROV által készített felvételek alapján a tengeralattjáró kéménynyílása részben nyitva volt, ami arra utal, hogy a robbanás felszíni állapotban érhette a hajót. A roncsot hadi sírhelyként tartják számon, ezért nem bolygatták meg a maradványokat. A G legénysége így méltó nyughelyre lelt. A hírt örömmel fogadta Richard Wraith, a brit haditengerészet kapitánya és a hajó parancsnokának, John Wraith hadnagynak a fia. „Évek óta ismerem a kutatócsapat fáradhatatlan erőfeszítéseit, és nagyon boldog vagyok, hogy végre eredményt értek el” – mondta az ANA-MPA hírügynökségnek. Hozzátette: „Remélem, hogy a többi család számára is megnyugvást hoz, hogy végre ismert a Trooper sorsa, és ezzel méltó emléket állíthatnak szeretteiknek.”
Hirdetés
Van véleményed? Valamit javítanál a cikkben? Vagy csak hozzászólnál?