A svédországi Varbergben végzett áasatások során, régészek két középkori hajóroncsot fedeztek fel a 14. század közepéről. A roncsok kogge néven ismert kereskedelmi hajók, egyárbocos szállítóhajó, amely a 12. században jelent meg először a fríz tengerparton, bár a „ kogge” ( más néven kogge-építésű hajó ) elnevezést már a 9. században is feljegyezték.
A 13. század folyamán a kogge típus fokozatosan felváltották a viking típusú hajókat az északi vizeken, feltehetően mivel a hajók több rakományt tudtak szállítani, mint a hasonló méretű knarr, és lapos fenekük miatt stabilabbak voltak. Az egyik hajó dendrokronológiai vizsgálata azt mutatja, hogy az építkezéshez használt fűrészárut 1346 után vágták ki a ma Hollandiából, Belgiumból és Északkelet-Franciaországból álló régióban, míg a második hajó faanyagát 1355 és 1357 között vágták ki Észak-Lengyelországban.
A kép forrása: Visuell Arkeologi
Mindkét hajó a hagyományos kogge konstrukciót használja, ahol az hajótest fenéklécei carvel stílusban, az oldalak pedig a hagyományosabb klinker stílusban épültek. A közelebbi vizsgálat során kiderült, hogy az elemek közötti tömítést moha felhasználásával végezték. Az ásatások során előkerültek hordófedelek is, amelyekbe még mindig a készítő jelzése van belevésve, bőr cipők, fából és kerámiából készült háztartási cikkek, valamint egy rakás ballasztkő alatt egyéb hajófelszerelés és tartalék alkatrésze.
Tudtad? ( történelmi érdekességek )
Az Amerikai Egyesült Államok hadserege 1967 és 1972 között mesterséges úton manipulálta az időjárást Vietnamban. A mesterségen elindított esőzésekkel a Vietkong által használt utakat próbálták járhatatlanná tenni. |
Elisabet Schager régész és az ásatási projekt vezetője elmondta: “Mielőtt ezt a két roncsot felfedezték, Svédországban mindössze 7 másik hasonló hajó volt ismert, Európában pedig összesen 30.”
A kép forrása: Visuell Arkeologi
A csapat talajmintákat is gyűjtött további elemzés céljából, amitől azt remélik, hogy azonosítani tudják az élelmiszer- és/vagy rakománymaradványokat, valamint a parazita maradványokat, amelyek jelezhetik, hogy szállítottak-e állatokat a fedélzeten.
Bár a hajókat Skandinávián kívül építették, a kutatók még nem határozták meg, mi okozta elsüllyedésüket. „Miután minden fát megtisztítottunk a roncsoktól, és alaposan elemeztük őket, remélhetőleg sikerül a rejtély mélyére jutnunk. A kezdeti feltárás során szerzett információkból arra a következtetésre jutottunk, hogy a nagyobb hajó a sekély vízben fordult a bal oldalára, miközben még építés alatt állt ” – mondja Schager.
Hirdetés
Van véleményed? Valamit javítanál a cikkben? Vagy csak hozzászólnál?