Hirdetés


A 14. századból származó nagyon ritka “kincset” találtak a régészek Svédországban!


A bejegyzés becsült olvasási ideje 2 perc

A svédországi Varbergben végzett áasatások során, régészek két középkori hajóroncsot fedeztek fel a 14. század közepéről. A roncsok  kogge néven ismert kereskedelmi hajók, egyárbocos szállítóhajó, amely a 12. században jelent meg először a fríz tengerparton, bár a „ kogge” ( más néven kogge-építésű hajó ) elnevezést már a 9. században is feljegyezték.

A 13. század folyamán a  kogge típus fokozatosan felváltották a viking típusú hajókat az északi vizeken, feltehetően mivel a hajók több rakományt tudtak szállítani, mint a hasonló méretű knarr, és lapos fenekük miatt stabilabbak voltak. Az egyik hajó dendrokronológiai vizsgálata azt mutatja, hogy az építkezéshez használt fűrészárut 1346 után vágták ki a ma Hollandiából, Belgiumból és Északkelet-Franciaországból álló régióban, míg a második hajó faanyagát 1355 és 1357 között vágták ki Észak-Lengyelországban.

A kép forrása: Visuell Arkeologi

Mindkét hajó a hagyományos kogge konstrukciót használja, ahol az hajótest fenéklécei carvel stílusban, az oldalak pedig a hagyományosabb klinker stílusban épültek. A közelebbi vizsgálat során kiderült, hogy az elemek közötti tömítést moha felhasználásával végezték. Az ásatások során előkerültek hordófedelek is, amelyekbe még mindig a készítő jelzése van belevésve, bőr cipők, fából és kerámiából készült háztartási cikkek, valamint egy rakás ballasztkő alatt egyéb  hajófelszerelés és tartalék alkatrésze.

Hirdetés


Elisabet Schager régész és az ásatási projekt vezetője elmondta: “Mielőtt ezt a két roncsot felfedezték, Svédországban mindössze 7 másik hasonló hajó volt ismert, Európában pedig összesen 30.”

A kép forrása: Visuell Arkeologi

A csapat talajmintákat is gyűjtött további elemzés céljából, amitől azt remélik, hogy azonosítani tudják az élelmiszer- és/vagy rakománymaradványokat, valamint a parazita maradványokat, amelyek jelezhetik, hogy szállítottak-e állatokat a fedélzeten.

Bár a hajókat Skandinávián kívül építették, a kutatók még nem határozták meg, mi okozta elsüllyedésüket. „Miután minden fát megtisztítottunk a roncsoktól, és alaposan elemeztük őket, remélhetőleg sikerül a rejtély mélyére jutnunk. A kezdeti feltárás során szerzett információkból arra a következtetésre jutottunk, hogy a nagyobb hajó a sekély vízben fordult a bal oldalára, miközben még építés alatt állt ” – mondja Schager.

Hirdetés


Van véleményed? Valamit javítanál a cikkben? Vagy csak hozzászólnál?


Legfrissebb bejegyzések